32

Ett av mina mål under 2016 var som sagt att läsa mer böcker. Jag har alltid älskat att läsa men jag har alltid varit dålig på att ta mig tiden till det. I stället sitter jag och glor på serier, filmer och YouTube vilket såklart också är roligt men det är något särskilt med att försvinna bort till en annan värld genom en bok och inte ha en aning om vad som ska hända.
 
Mitt mål var till en början att läsa 20 böcker under 2016. När jag började närma mig det så ändrade jag målet till 25 men det slutade faktiskt med att jag läste/lyssnade på hela 32 böcker under 2016 vilket känns fantastiskt kul!
 
En av anledningarna till att jag har läst så mycket mer tror jag faktiskt är appen Goodreads. Goodreads är en app där man kan dokumentera sitt läsande - vad man har läst, vad man läser just nu, hur långt man har kommit, skriva recensioner och titta tillbaka på de böcker man har läst. Man kan också följa andra personer för att se vad de läser och vad de tycker om böckerna. Jag gillar ju sociala medier och att dela med mig av det jag gör så Goodreads har liksom gjort mig extra pepp på att läsa och har dessutom gett mig SÅ MYCKET BOKTIPS! Flera av böckerna jag har läst i år har jag läst efter att ha sett andras recensioner på Goodreads. Så Goodreads rekommenderar jag varmt om det är någon som vill börja läsa mer.
 
Och Goodreads presenterade även en liten personlig överblick från året där man bl.a. kunde se alla böcker man läst så jag tänkte att vi också kunde kika på den...
 
Mycket fantasy eftersom det är min favoritgenre men även lite annat smått och gott. 
 
Om jag skulle välja ut 10 favoriter av dessa 32 böcker så skulle det vara dessa:
  1. Lady Midnight - Cassandra Clare
  2. The Maze Runner (främst bok 1 & 2) - James Dashner
  3. The Selection (hela serien) - Kiera Cass
  4. Me Before You - Jojo Moyes
  5. Can I Say - Travis Barker
  6. Ready Player One - Ernest Cline
  7. Throne of Glass - Sarah J. Maas
  8. Magisterium (båda böckerna) - Cassandra Clare & Holly Black
  9. Tales from the Shadowhunter Academy - Cassandra Clare m.fl.
  10. The Girl On The Train - Paula Hawkins
Inte helt chockerande finns flera böcker av Cassandra Clare med på listan - min favoritförfattare!
 
The Selection var nog den mest oväntade serien på listan, trodde jag skulle tycka den var lite töntig men jag tyckte alla böckerna var jättebra! Visserligen ganska förutsägbara men liksom lättlästa, må-bra-böcker.
 
Ready Player One var en bok jag inte hade någon aning om vad den skulle handla om som var väldigt annorlunda men som jag totalälskade! Den håller på att spelas in som film och det ska bli väldigt intressant att se sen.
 
Vilken är den bästa boken du har läst i år?
 
2017, Sofie läser | |
Upp