Mina mål 2016 och inför 2017

Imorgon firar vi in det nya året och jag tänkte att det därför kunde vara intressant att titta tillbaka på året som har varit. 
 
Inför 2016 hade jag för första gången på länge satt upp några mål som jag ville försöka uppnå under året. Några hade jag för mig själv och några delade jag med mig av på YouTube. Så här såg dem ut och så gick det...
 
  • Börja träna regelbundet (ca 2 ggr/veckan) 
    Nej, det här gick ju inte alls, haha! Är dock inte förvånad. Jag var aspepp på att börja träna i slutet av förra året så jag köpte mig ett årskort tillsammans med Anna och Christian och vi skulle börja träna. Det började bra. Vi kom iväg en hel del, började testa en del pass och det rullade på rätt bra i någon månad typ, kanske 1,5? Sen gick det utför för min del när jag blev sjuk och sedan hittade jag liksom aldrig tillbaka, haha!

    Vad jag däremot har gjort mer under 2016 är promenerat, jag går till jobbet nästan varje dag nu vilket ändå blir nästan 2 mil i veckan. Sedan väljer jag oftast att promenera när jag ska ner till stan, till resecentrum och liknande också där jag tidigare valt buss/spårvagn.

  • Spendera max 1000 kr/månaden på skönhet
    Jag gillar ju att shoppa. Och de senaste åren har jag särskilt gillat att köpa smink/skönhetsprodukter. Det är faktiskt rätt dyrt. Eftersom det har varit mitt stora intresse har jag därför spenderat ganska mycket pengar på det genom åren men i år kände jag att nej, nu måste jag hejda mig själv lite. Satte en maxgräns i månaden vilket kanske kan verka hög men med tanke på hur mycket jag har spenderat från och till ville jag sätta ett mål som kändes uppnåbart. 

    Det här målet skulle jag faktiskt säga att jag har lyckats med. Vissa månader har jag spenderat mer än 1000 kronor men de flesta månader har jag i stället inte köpt något alls. Jag har i stället valt att shoppa loss vid särskilda tillfällen, exempelvis resor till Sephora och liknande. Annars har jag spenderat väldigt lite på smink ändå och främst bara köpt saker när det tagit slut och ibland knappt ens det.

  • Laga mat hemma (minst 1/gång i veckan)
    Det här är nog det målet som folk blir mest chockade över. Vaddå laga mat hemma liksom? Men sanningen är att både jag och Marcus är värdelösa på att laga mat, i stället köper vi hämtmat eller i mitt fall äter mackor. Inte optimalt.

    Det här målet har vi inte heller direkt lyckats med. Vi har definitivt lagat mer mat än vi har gjort tidigare, men inte 1 gång i veckan. Vi har några gånger kommit in i riktigt bra perioder där vi har lagat mat hemma hela veckor i flera veckor men sen har vi hamnat i dåliga perioder igen. Så ja, vi har blivit bättre på att laga mat hemma men vi är fortfarande inte så bra på det eftersom vi faller tillbaka i de gamla rutinerna.

  • Gå till tandläkaren!!!
    Ja, det här var ett av mina mål, haha! Och det lyckades jag ju faktiskt med till slut. Tanken var väl att jag skulle komma iväg i början av året men det dröjde ju till slutet av November innan jag tog mig dit. Men huvudsaken är ju att jag tog tag i det till slut i alla fall! ;) 

  • Spara mer pengar!
    Anledningen till att jag ville spendera mindre pengar på smink var ju också för att jag ville börja spara mer pengar. Något jag också varit väldigt dålig på tidigare. Jag hade satt upp ett mål om hur mycket jag ville spara under 2016 och det måste jag faktiskt säga att jag har nått, dock så har mycket av de pengarna gått till resor och så men jag har ju ändå lyckats spara dem så att jag har kunnat resa! 

  • Läsa mer böcker!
    Ett annat mål var att lägga mer tid på att läsa böcker. Det har jag gjort och det tänkte jag faktiskt prata lite mer om i ett annat inlägg. 
Inför 2017 kommer jag inte sätta upp några nya mål, men jag kommer däremot fortsätta med flera av dessa. Träningen skippar jag helt, haha! Men vill gärna fortsätta promenera i alla fall! Men däremot spara pengar och fortsätta försöka bli bättre på det här med matlagning, det kör vi på med! ;D
 
Har ni haft några mål under 2016? Hur gick det?
Har ni några mål för 2017?
 
2016 | |
Upp